Čo majú spoločné pero a audiokazeta? To si pamätajú len tí, čo hudbu počúvali cez magnetofón alebo walkman. Za 30 rokov sa zmenil nielen spôsob, akým hudbu počúvame, ale na scéne sa vystriedalo niekoľko štýlov.
V období rozdelenia Československa boli na vrchole slávy tzv. „federálne hviezdy“. Tým vznik samostatného štátu neublížil. Celkom živo si na to spomína aj speváčka Dara Rolins.
„Ja som vtedy žila už v Prahe. Bola som zvyknutá, že som existovala v Spojenom kráľovstve. Ja som vlastne výrobok československý. Preto sú mi v Čechách aj na Slovensku vždy odpustené tie moje gramatické chyby, preklepy a novotvary typu „šialok kávy“,“ povedala so smiechom.
Naši interpreti prišli o dve tretiny svojho trhu, kde dovtedy pôsobili. V neprospech hovorilo aj zrušenie spoločnej televízie a rozhlasu. Preto tí, čo len nastupovali na scénu, to mali náročnejšie. Česká republika bola pre nich už cudzie teritórium.
V 90. rokoch prišla silná vlna tanečnej hudby, ktorá vychádzala z nemeckej verzie. „Tá vlna však veľmi rýchlo odišla. Už v roku 1998 ľudia pociťovali, že je to niečo, čo ich skôr otravuje,“ hovorí hudobný dramaturg Juraj Čurný.
Na prelome tisícročia túto vlnu preto vystriedal melodický poprock. Predajca hudobnín Jaroslav Strmý tvrdí, že každý, kto si v tom čase chcel vypočuť svoju obľúbenú pieseň, narážal na rovnaký problém.
„Klasický problém magnetofónových pások. A to je dôvod, prečo odišli do dôchodku,“ narážal na pokrútenie pásky v kazete. „Keď sa vám to stalo, museli ste pásku natočiť naspäť. Niekedy sme pri tom strávili aj pol hodinu,“ spomína Jaroslav.
Za 30 rokov sa spôsob, akým muziku počúvame, výrazne zmenil. Magnetofón vystriedal jednoduchší a rýchlejší prístup k hudbe. Stačí nám mobil a aplikácia, v ktorej je nekonečne veľa muziky.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo